Аналіз работы інфармацыйна – бібліятычнага цэнтра
за 2021/2022 навучальны год
Кароткая даведка пра бібліятэку.
ІБЦ школы займае асобнае ізаляванае памяшканне, якое складаецца з 1 пакоя агульнай плошчай 50 м2.
ІБЦ абсталявана:
стэлажы для кніг (7 шт.); стэлаж для газет (1 шт.); сталы для чытачоў (1 шт.); стол - бар'ер (1 шт.); кампьютэр – 1; прынтар - 1
Арганізавана месца для работы карыстальнікаў ІБЦ, рабочае месца бібліятэкара. Асвятленне адпавядае санітарна-гігіенічным патрабаванням.
Арганізуе работу ІБЦ адзін работнік – бібліятэкар.
Рэжым работы ІБЦ: з 13.00 да 16.30 штодня
СУБОТА З 10.00 ДА 12.30 без перапынка на абед
з адным выходным днём (нядзеля).
ІБЦ працуе па плану, зацверджанаму дырэктарам установы адукацыі, абапіраючыся на раздзелы агульнашкольнага плану.
Асноўнымі накірункамі дзейнасці ІБЦ з'яўляюцца:
- забеспячэнне ўсіх навучэнцаў і педагогаў падручнікамі і вучэбнымі дапаможнікамі, а таксама метадычнай літаратурай згодна пераліку падручнікаў і вучэбных дапаможнікаў па вучэбных прадметах агульнаадукацыйнага кампанента, рэкамендуемых да выкарыстання ў 2021-2022 навучальным годзе, які змяшчаецца ў “Зборніку нарматыўных дакументаў Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь”;
- забеспяченне доступу да інфармацыі удзельнікам адукацыйнага працэсу праз выкарыстанне інфармацыйных рэсурсаў ІБЦ;
- аказанне інфармацыйнай падтрымкі педагагічным работнікам школы ў павышэнні прафесійнай кампетэнтнасці;
- абслугоўваць карыстальнікаў ІБЦ ўстановы адукацыі ў адпаведнасці з правіламі карыстання ІБЦ;
- забяспечваць захаванасць бібліятэчных фондаў і бібліятэчна-інфармацыйных рэсурсаў, іх сістэматызацыю, размяшчэнне і захоўванне;
- праводзіць мерапрыемствы па захаванасці мастацкага, метадычнага і навучальнага фондаў ІБЦ;
- арганізацыя навучання і кансультавання карыстальнікаў методыцы знаходжання і атрымання інфармацыі на розных носьбітах;
- актывізацыя пазнавальнай дзейнасці і чытацкай актыўнасці вучняў;
- павышэнне ўзроўню інфармацыйнай культуры асобы вучняў
- Стан кніжнага фонду.
Агульны фонд бібліятэкі на 01.09.2022 – 7 845 экз.
З іх:
мастацкая літаратура – 5 618 экз.;
вучэбная літаратура – 2 212 экз.
Фонд мастацкай літаратуры знаходзіцца ў адкрытым доступе чытачоў. Бібліятэка ўкамплектаваная навукова-папулярнай, даведкавай, галіновай, мастацкай літаратурай для дзяцей:
- малодшага школьнага ўзросту;
- сярэдняга школьнага ўзросту;
- старэйшага школьнага ўзросту;
- педагагічнай і метадычнай літаратурай для педагагічных работнікаў;
- перыядычнымі выданнямі, а таксама падручнікамі.
ІІ. Для забеспячэння ўліку пры рабоце з фондам вядзецца наступная дакументацыя Бібліятэчны фонд:
- Кніга сумарнага ўліку бібліятэчнага фонду ўстановы агульнай сярэдняй адукацыі - 1;
- ІНВЕНТАРНАЯ КНІГА ўліку дакументаў бібліятэчнага фонду ўстановы агульнай сярэдняй адукацыі - 1;
- НАКЛАДНЫЯ на паступленне мастацкай літаратуры – 1;
- АКТЫ на спісанне мастацкай літаратуры – 1
- АКТЫ на спісанне вучэбных выданняў – 1
- Чытацкія фармуляры
Фонд падручнікаў:
- БАНК данных па забяспечанасці вучэбнымі выданнямі, якія прыгодныя для выкарыстання ў бібліятэчным фондзе у 2021/2022 навучальным годзе – 1;
- КНІГА сумарнага ўліку вучэбных выданняў бібліятэчнага фонду ўстановы агульнай сярэдняй адукацыі - 1;
- ЖУРНАЛ рэгістрацыі ўліковых картак вучэбных выданняў бібліятэчнага фонду ўстановы адукацыі сярэдняй адукацыі – 1;
- КАРТАТЭКА ўліковых картак вучэбных выданняў бібліятэчнага фонду ўстановы адукацыі сярэдняй адукацыі – 1
- ЖУРНАЛ уліку атрымання і выдачы вучэбных выданняў з іншых бібліятэк – 1;
- ЖУРНАЛ уліку і карыстанна дакументамі бібліятэчнага фонду ў электронным выглядзе;
- НАКЛАДНЫЯ на паступленне вучэбнай выданняў – 1;
- АКТЫ на спісанне вучэбных выданняў - 1
- БАНК даных па забяспечанасці вучэбнымі выданнямі у 2020-2021 вуч.г. – 1;
- ДАКУМЕНТАЦЫЯ па аплаце за карыстанне вучэбнымі выданнямі - 1
- ДАКУМЕНТАЦЫЯ па аплаце за карыстанне вучэбнымі выхаванцамі дашкольных рознаўзрастовых груп – 1;
- ДАКУМЕНТАЦЫЯ аб уручэнні выдання “Беларусь – наша Радзіма. Падарунак Прэзідэнта Беларусь А.Р.Лукашэнка першакласніку” - 1;
- ДАКУМЕНТАЦЫЯ аб уручэнні падарункавага выдання “Я грамадзянін Рэспублікі Беларусь” - 1;
Запісы ў дакументах робяцца своечасова.
У 2021/2022 навучальным годзе працягвалася работа па растаноўцы фонду па табліцах ББК. Рэжым захаванасці фонду выконваецца. Усе выданні тэхнічна апрацаваныя (прастаўленыя штамп і інвентарны нумар).
Каштоўная літаратура, а таксама слоўнікі і энцыклапедыі выдзеленыя на асобным стэлажы для карыстання ў чытацкім кутку.
У бібліятэцы сістэматычна вядзецца «Дзённік работы», у якім улічваюцца звесткі аб колькасці і складзе чытачоў па групах, пра аб'ём выдадзеных выданняў.
Для фонду падручнікаў выдзелена асобнае памяшканне. Расстаноўка зроблена па класах. Асобна вылучаныя састарэлыя кнігі, прызначаныя да спісання. Па меры паступлення новых падручнікаў, працягвала папаўняцца і рэдагавацца картатэка падручнікаў.
У мэтах прафілактыкі захаванасці падручнікаў, бібліятэкарам праводзіліся гутаркі з чытачамі-дзецьмі на абанеменце, а класнымі кіраўнікамі – на класных гадзінах. Сістэматычна праводзіліся рэйды па захаванасці падручнікаў.
У канцы навучальнага года па графіку праходзіць прыём падручнікаў па класах.
Аналіз асноўных паказчыкаў школьнай бібліятэкі (чытаемасць, наведвальнасць, абарачальнасць) сведчаць аб стабільнасці чытацкай актыўнасці ў дзяцей падлеткавага ўзросту. Гэта можа тлумачыцца тым, што ў апошні час бібліятэка недастаткова папаўнялася мастацкай літаратурай менавіта для падлеткаў, знізілася цікавасць школьнікаў да чытання праграмных твораў, скарочаны варыянт твора можна знайсці і прачытаць у інтэрнэце.
IIІ. Арганізацыя работы з чытачамі.
На канец навучальнага года прайшлі перарэгістрацыю ўсе чытачы.
Класныя кіраўнікі рэгулярна звяртаюцца ў бібліятэку за матэрыялам для правядзення класных гадзін і выхаваўчых мерапрыемстваў рознай тэматыкі: Дзень маці, Новы год, аб правільным харчаванні, здароваму ладу жыцця і г.д.
- Даведкава-бібліяграфічная работа
На працягу ўсяго года вялася работа па рэдагаванні даведкава-бібліяграфічнага апарату. Бібліятэка працягвае работу па збору матэрыялу ў тэматычныя папкі-назапашвальнікі. Былі складзены бібліяграфічныя спісы літаратуры ў дапамогу класным кіраўнікам па здароваму ладу жыцця, па прафарыентацыі.
Сёлета бібліятэка выконвала ўсе віды даведак: тэматычных, удакладняючых бібліяграфічных, адрасных бібліяграфічных, фактаграфічных.
- Прапаганда чытання як форма культурнага вольнага часу.
У рабоце бібліятэкі выкарыстоўваліся розныя формы і метады прыцягнення дзяцей да кнігі, выхаванню цікавасці да чытання. Выннік невысокай цікавасці да чытання складаецца ў захапленні тэлевізарам, камп’ютарнымі гульнямі. Дзеці галоўным чынам чытаюць прыгодніцкую літаратуру, дэтэктывы сучасных аўтараў. У школьнай бібліятэцы такіх выданняў вельмі мала.
Роля бібліятэкі ў прапагандзе літаратуры вялікая. Дапамагчы арыентавацца ў кніжным багацці, прымаць актыўны ўдзел у школьным жыцці – гэта абавязак школьнага бібліятэкара. Клопат школьнай бібліятэкі складаецца ў тым, каб кожны чытач знайшоў сваю кнігу, атрымаў неабходную параду, апынуўся ў стане, спрыяльным для самаадукацыі, самараскрыцця асобы.
Найважным накірункам дзейнасці бібліятэкі з'яўляецца раскрыццё фонду праз выставы. У бібліятэцы афармляюцца разнастайныя кіжныя паліцы да юбілейных і знамянальных дат. Маюцца пастаянна дзеючыя кніжныя выставы, якія рэгулярна абнаўляюцца новай літаратурай. Найболей значнымі і ўдалымі былі цыклы выстаў да каляндарных дат: "Дзякуй салдатам Перамогі за тое, што не ведаем вайны", "У імя чалавецтва", "Чарнобыль - чорны боль", "Компас у краіну здароўя" кніжны развал "Любі, шануй, ведай роднае слова" і інш.
Падбіраючы матэрыял да гэтых выстаў, імкнешся расказаць не толькі гісторыю, паведаміць цікавыя факты, але і прапанаваць літаратуру з выставы і пагутарыць з чытачамі.
Асаблівая ўвага надаецца выставам, прысвечаным пісьменнікам-юбілярам. У бібліятэцы маюцца памяткі па ЗЛЖ, прафарыентацыі, правілам бяспечных паводзін, правах дзіцяці і інш., якімі чытачы карыстаюцца пры падрыхтоўцы да інфармацыйных гадзін і класных мерапрыемстваў.
Праводзяцца рэкамендацыйныя гутаркі з рознымі катэгорыямі чытачоў пры выдачы кніг, каля выстаў; гутаркі пра прачытаныя кнігі пры здачы кніг на абанеменце.
Штогод праводзіцца "Тыдзень дзіцячай кнігі", “Дзень пяцікласніка”, "Вандраванне па Чытай-Городу", экскурсія ў бібліятэку для навучэнцаў 1 і 2 класаў, прысвячэнне ў чытачы навучэнцаў 1 класа.
Большасць мерапрыемстваў бібліятэкі суправаджаюцца прэзентацыяй, праводзяцца інтэрактыўныя гульні, флэш-гульні па казках, гадзіна чытання "Бібліятэрапія", практыкуецца выкарыстанне прайгравальніка для праслухоўвання казак і іншых твораў у выкананні артыстаў.
Захаванне традыцый чытання ў сям'і – заклад паспяховага прылучэння да чытання дзяцей. Гэта і вызначыла галоўную скіраванасць усёй работы школьнай бібліятэкі. Практычна ўсе мерапрыемствы спрыялі развіццю цікавасці да чытання. Разам з педагагічным калектывам выкарыстоўваліся розныя формы работы па прапагандзе кнігі. З мэтай прыцягнення вучняў і бацькоў да сістэматычнага чытання і наведвання бібліятэкі праводзіліся мерапрыемствы у клубе “Лікі сям'і” па тэме чытання, прывіцця інтарэсу да кнігі.
Адно з важных месцаў у гэтай рабоце – масавыя мерапрыемствы, менавіта на гэтых мерапрыемствах адбываюцца жывыя зносіны з вучнямі, іх бацькамі. Гэта –агляды, абмеркаванні, віктарыны, літаратурныя гульні. Сумесна з класнымі кіраўнікамі падрыхтавалі і правялі вусныя часопісы “Дзеля міру на зямлі” і "Была вайна…", пазнавальна-гульнёвую праграму "Дзіўная незнаёмка - бульба", бібліятэчны час “Цуд, імя якому – кніга” (7 кл.), бібліятэчны час “Я – дзіця, я – чалавек”, свята кнігі “Ты з кнігай дружы” (3 кл.), “Прысвячэнне ў чытачы” (1 кл.).
У шосты школьны дзень чытачы наведвалі наступныя мерапрыемствы: пазнававальную гульню “Вясёлыя ўрокі”, літаратурная віктарына “Хто аўтар?”, інтэлектуальны марафон “Свая гульня”, віктарына “Загадкі зімушкі-зімы”, флэш-гульня “Казачная краіна” і іншыя.
Усе мерапрыемствы, якія праводзіліся бібліятэкай, былі накіраваныя на літаратурную, гістарычную, талерантную асвету школьнікаў, якая спрыяе патрыятычнаму, маральнаму, эстэтычнаму выхаванню і фарміраванню цікавасці да кнігі і чытання.
VІ. Работа з актывам.
Работа вялася па плану:
- знаёмства з фондам (г.з. растаноўкай кніг па раздзелах) для таго, каб самім можна было правільна паставіць кнігі на свае месцы;
- пры паступленні новых выданняў навучальнай і мастацкай літаратуры актывісты прастаўлялі бібліятэчны штамп;
- адзін з этапаў работы – абслугоўванне чытачоў на абанеменце. Вучыліся запісваць кнігі ў фармуляры, дапамагалі ў выбары кніг навучэнцам пачатковых класаў;
- прымалі актыўны ўдзел у шматлікіх мерапрыемствах школьнай бібліятэкі.
VIІ. Павышэнне кваліфікацыі.
Павышэнне кваліфікацыі ажыццяўлялася праз самаадукацыю, а таксама матэрыялы часопіса “Бібліятэка прапануе”, сеткі Інтэрнэт, блогі і Інтэрнэт-супольнасці бібліятэкараў.
VIIІ. Узаемадзеянне з іншымі службамі і іншымі арганізацыямі
Для павышэння цікавасці дзяцей да кніг школьная бібліятэка цесна супрацоўнічае з сельскай бібліятэкай. Пачатковыя класы рэгулярна на працягу года калектыўна наведваюць гэтую бібліятэку, удзельнічаюць у мерапрыемствах: дыспутах, віктарынах, тэматычных гадзінах.
Х. Вывады пра работу школьнай бібліятэкі за справаздачны год.
Аналізуючы работу школьнай бібліятэкі за 2020/2021 навучальны год, можна зрабіць наступныя высновы:
Школьная бібліятэка выконвае вялікі аб'ём работы па паданні карыстальнікам неабходнага інфармацыйнага матэрыялу.
- Кансультуе карыстальнікаў па пытаннях выкарыстання ДБА. Праводзіўся падбор літаратуры, вершаў, даведак, афармляліся кніжныя выставы.
- Праз масавыя мерапрыемствы, акцыі бібліятэка прапагандавала чытанне.
- Работа бібліятэкі вялася ў адпаведнасці з гадавым планам бібліятэкі, па аб'ектыўных прычынах у план уносіліся змены.
Асноўныя задачы, пастаўленыя на гэты навучальны год, выкананы.
ХІ. Задачы на новы навучальны год
Асноўныя праблемы, над якімі неабходна працаваць:
- Папаўняць фонд новай мастацкай і дзіцячай літаратурай.
- Актывізаваць чытацкую актыўнасць у школьнікаў, знаходзіць новыя формы прылучэння дзяцей да чытання.
- Працягнуць работу над павышэннем якасці і даступнасці інфармацыі, якасцю абслугоўвання карыстальнікаў.
- Навучаць чытачоў карыстацца кнігай і іншымі носьбітамі інфармацыі, пошуку, адбору і ўменню ацэньваць інфармацыю.